Monday, May 28, 2012

Kenduri @ DePalma Hotel

Tiap hujung minggu start last week, bizi menghadiri jemputan walimatul urus dr kalangan saudara serta teman2.Kalau ikutkan hati , nak hadir semua kenduri yg ada, tapi bila dah ada yg bertindih, perlu la applied priority mana patut hadir.Sempat juga hadir ke  majlis sepupu belah suami, Edzri iaitu anak Mak teh belah ayah mertua.Sebelah pengantin perempuan, 2 pengantin serentak.Majlis agak meriah juga dgn kehadiran VVIP termasuk Datuk & Datin serta YB jemputan Pak Teh Ayah.



Tapi majlis camni byk protokol, semua kena ikut jadual.So kami yg agak tergesa-gesa utk hadir pula ke majlis perlawanan Bolasepak Karyawan vs PNGL agak tertekan menunggu pengantin + para jemputan utk majlis bermula.Nasib baik la makanan nya sedap, full mark aku bagi utk menu hari tu.Memang kena dengan selera + perut kami yg memang sangat lapar.




Selamat pengantin baru buat yg baru mendirikan masjid.Apapun bukan senang untuk mejaga + memastikan rumahtangga yg bahagia di zaman skrg.Mudah-mudahan kita semua diberi kekuatan untuk menjadi yang terbaik!





Cuti sekolah bermula

Cuti sekolah dah pun bermula,Aizat sibuk claim dgn Umi untuk habiskan cuti 2 minggu di kampung.Serba salah kita di buatnya, ye lah kalau kita ni cikgu cikgi ok la juga kan, bercuti sama-sama anak-anak di kampung,lama -lama pun tak apa.Bila kata sepakat dah di terima, akhirnya lepas habis kerja Jumaat minggu lepas, kami bertolak ke Jengka. Dah hampir maghrib, tapi kami bertolak juga memandangkan masa agak suntuk.Boleh tahan juga trafik malam tu, agak perlahan juga sepanjang jalan dari Klang menuju ke Karak highway.

Bercuti di kampung memang anak-anak paling suka.Paling diaorang suka main dekat belakang rumah mak, bawah pokok rambutan. Itu memang best lepak sambil main buai laju-laju.Pokok limau nipis pun subur kat situ, berbuah lebat hampir sepanjang masa.Pokok-pokok ulam termasuklah kacang botol, buah peria katak,daun kesum, bunga kantan, pandan,serai sampai ke cili padi semua nya subur kat tepi dan belakang rumah mak.Alhamdulillah, mak masih sihat cuma katanya sakit lutut kadang-kadang menyerang.Abah pun sihat wal'afiat. Lama dah tak balik kampung, tapi kerap jumpa mak & abah bila diaorang datang rumah adik-adik haritu.


Dah hampir 32 tahun mak menetap di situ, kiranya kampung tu dah sebati dengan jiwa aku ni.Walaupun aku lahir di terengganu, tapi dibesarkan kat situ, sek. rendah pun kat situ.Erm, teringat pula masa aku kecik2 umur baya anak-anak aku sekarang.Berlari sana-sini main lumba lari, main sorok-sorok, polis sentri la, guli, anyam daun kelapa jadi burung + bola, buat layang-layang sendiri.Memang indah di kenang hidup di kampung ni,bebas nak buat apa sahaja sebagai kanak-kanak yang memang suka mencuba benda baru. jadi aku faham kenapa Aizat minta macam tu.Cuma takut menyusahkan mak pula, nasib adik bongsu ku ada boleh la tengok kan Aizat.


Selamat bercuti juga buat semua rakan-rakan,guru-guru serta anak-anak murid semua, manfaatkan cuti kali ni dengan perkara yang bermanfaat sahaja!

Monday, May 14, 2012

Apa itu S-T-R-O-KE


       
  Stroke has a new indicator     They say if you e.mail this to ten people, you stand a chance of saving one life.  Will you send this along?  Blood Clots/Stroke - They Now Have a Fourth Indicator,  the Tongue 
 
I will continue to forward this every time it comes around!

  
 
STROKE:
Remember the 1st Three Letters..... S. T. R. 
  
 
STROKE  IDENTIFICATION:

  

During a BBQ, a woman stumbled and took a little fall - she assured everyone that she was fine (they offered to call paramedics) ...she said she had just tripped over a brick because of her new shoes.


  They got her cleaned up and got her a new plate of food. While she appeared a bit shaken up, Jane went about enjoying herself the rest of the evening.



Jane's husband called later telling everyone that his wife had been taken to the hospital - (at 6:00 PM Jane passed away.) She had suffered a stroke at the BBQ. Had they known how to identify the signs of a stroke, perhaps Jane would be with us today. Some don't die. They end up in a helpless, hopeless condition instead.



It only takes a minute to read this.

 

A neurologist says that if he can get to a stroke victim within 3 hours he can totally reverse the effects of a stroke...totally. He said the trick was getting a stroke recognized, diagnosed, and then getting the patient medically cared for within 3 hours, which is tough.



RECOGNIZING A STROKE

  

Thank God for the sense to remember the '3' steps, STR. Read and
Learn!

 

Sometimes symptoms of a stroke are difficult to identify. Unfortunately, the lack of awareness spells disaster. The stroke victim may suffer severe brain damage when people nearby fail to recognize the symptoms of a stroke.


  Now doctors say a  bystander can recognize a stroke by asking three simple questions:


  S  *
Ask the individual to SMILE.
  T  *
Ask the person to TALK and SPEAK A
  SIMPLE SENTENCE  (Coherently)
  (I.e. It is sunny out today.)

  R
  *Ask him or her to RAISE BOTH ARMS.
 

If he or she has trouble with ANY ONE of these tasks, call emergency number immediately and describe the symptoms to the dispatcher.


  New Sign of a Stroke -------- Stick out Your Tongue



NOTE:  Another 'sign' of a stroke is this: Ask the person to 'stick' out his tongue. If the tongue is
  'crooked', if it goes to one side or the other
that is also an indication of a stroke.

Friday, May 11, 2012

Adventure Mommy

Alhamdulillah, aku masih bernafas, masih dapat mengingati-Mu, syukur atas apa yang aku ada,
anak- anak yg ku miliki, suami yang ku kasihi. Ketenangan yang ku alami, moga suasana ini berterusan.
Now cuaca x menentu, today sangat panas...

Be a good working ummi is not easy nowdays.Paling penting kena pandai control stress sendiri!Kalau diri sendiri stress, camner dengan rakyat lain di rumah tu...lagik stress kan..

Kata mak, walau sibuk mcamana pun, klu boleh pastikan dinner sentiasa tersedia buat suami + anak-anak.Ini sebagai pengikat kasih sayang buat mereka.Air tangan tu perlu diaorang rasa setiap hari.Paling bagus, amalkan selawat setiap kali membasuh beras,makanan basah / bahan-bahan memasak. banyak manfaat walaupun simple action.Setakat ni, dapat sediakan dinner je, utk bfast kadang-kadang je sempat.........
resepi istimewa mertua~ sotong kangkung

Bangganya rasa hari ni utk diri sendri,tahniah! Aku dah berjaya kumpul 1 gram lagi emas.Aku ni memang gila emas ..Apapun Alhamdulillah, The Power Of Gratitude!
Kalau di kira, dah hampir 10 gram dalam genggaman.Rasanya cara paling baik untuk buat pelaburan & simpanan adalah dalam bentuk emas.Banyak dah aku belek buku + website pasal benda ni.Harga emas semalam dlm 170.26 / gram.Waktu ni paling baik la utk beli banyak emas tau..rege tengah jatuh, tapi pastinya lepas ni akan naik memuncak.



Tahniah juga buat Aizat kerana sudah lancar membaca Iqra', rasanya dah boleh minta dia continue dengan Quran..Dalam kepala dah siap plan nak wat kenduri khatam Quran utk dia ,padahal dia baru je nak start.

 
Something to share here:
Ada orang pernah bertanya,

"Kalau betul Islam itu agama benar, kenapa ramai orang Islam yang melakukan perbuatan yang bertentangan dengan Islam itu sendiri?"

Soalan itu, saya lebih suka untuk jawab dengan satu analogi yang ringkas.

Bayangkan, sebuah kereta dengan pemandunya di dalam. Kereta itu sangat cantik, lengkap tanpa apa-apa kerosakan pun. Tiba-tiba, ia terlibat dengan kemalangan.

So, siapa yang patut dipersalahkan? Kereta, ataupun pemandu kereta tersebut?

Menurut saya, sudah tentu pemandunya yang bersalah, kerana memandu tanpa mengikut peraturan sehingga berlakunya kemalangan.

Begitu juga keadaannya dengan Islam. Janganlah disalahkan agama, andai penganutnya melakukan perbuatan yang menyebabkan nama agama menjadi mangsa.

Islam itu sentiasa benar, tapi penganutnya belum tentu semuanya berpaksikan kepada kebenaran. 
Sebagai renungan.



Hottest Product