Sunday, January 16, 2011

Apa tujuanku?

Bismillah hirrahmanirrahim...Alhamdulillah, dpt jua aku create blog yg x seberapa ni. niat dihati 2 thn lepas nak buat, tp kesuntukan masa.Ya, apa tujuan blog ni di create sebenarnya...Besar tujuannya...aku terfikir, adakah anak-anak ku nanti tahu salah silah @ asal usul famili diaorang? Tiap hari soalan tu bermain di fikiran...Selagi nyawa dikandung badan, akan ku cuba utk mencoret segala cerita-cerita mak & abah,segala pesan arwah tok & tok'ki, celoteh mak&ayah sedara,sepupu-sepapat dan semua orang2 yg tersayang....

Usiaku bertambah setahun lg pd 4 Jan yg lepas....Ya aku makin dewasa...makin berusia....Adakah aku semakin matang?. Anak2 kian membesar. Adik2 pun makin dewasa dan sudah berkeluarga.Mak dan abah makin lanjut usia. tiap kali pulang ke kampung melawat mereka, tersentuh hatiku...melihat kedut wajah mak....mendengar suara serak abah...Sedar tak sedar..waktu itu terlalu cepat berlalu tanpa kita sedar....Inilah hakikat kehidupan!

"Ayah dan ibu....ayah dan ibu....itulah permulaan kami..." , lagu ni terngiang-ngiang kat kepala...

Sewaktu kita dilahirkan....ditatang bagai minyak yg penuh, dihantar ke sekolah..sek. keb...sek.men...masuk U...dapat kerja....enjoy hidup bujang....kawin....dpt anak....dan proses seterusnya akan berlaku pd tiap insan kat dunia ni....Dunia sekarang dunia serba pantas.Dunia yg semakin materialistik....Ya, Dunia yg memerlukan kita utk terus bekerja...berkerja dan bekerja dan terlalu sibuk hingga kita lupa untuk ambil tahu hal di sekeliling kita....siapa kita? siapa saudara kita? siapa sepupu kita? mana kg atuk&enek? Apa cerita tok & to'ki di kg? Pendek kata, sejarah hidup semua tu dah makin tak penting..lapuk telan dek zaman...Sepatutnya ,zaman makin canggih ni...memudahkan kita tahu siapa diri kita....

Em , so rasanya, dengan tahun baru...dgn azam baru...hopefully niat ku ini akan dimakbulkan Tuhan....Amin..

No comments:

Post a Comment

Hottest Product