Tuesday, July 19, 2011

Wanita Malaysia tertekan!

Alhamdulillah, aku masih bernafas di bumi Mu,


Masih dapat menatap wajah setia suami, wajah manja~ nakal anak-anak umi, masih menghirup udara bersih, masih ada rumah yang aman , masih ada insan-insan tersayang, masih ada permata dunia ku : abah & emak. .


Berita hangat pagi td pasal  Wanita Malaysia pada kedudukan yg ke-16 di dunia paling tertekan..uikh agak memeranjatkan tapi bila jeling kanan  & kiri, rasanya memang tak pelik fenomena ni..Tengok situasi pagi-pagi kat jalan tepi MPK tu pun aku rasa gerun nak drive..masing-masing terkejar-kejar ke tempat kerja.Ramai kaum ibu sekarang ni terpaksa bekerja walaupun kalau di ikutkan diaorang lagi suka duduk rumah ,jaga anak, jaga perihal suami & jaga hal jiran tetangga ( bukan mengata ok).

Erm, aku termasuk kategori mana satu? ;-P   Masing-masing ada sebab tersendiri kan , tapi bila rasa tertekan cuba tarik nafas panjang-panjang & release nafas perlahan-lahan sambil ingat dalam hati, "INI SEMUA DUGAAN HIDUP SEMATA-MATA, KEPADA NYA JUA LAH TEMPAT KITA DIKEMBALIKAN."


Semalam baru terima call dr mak, mak memang akan call bila anak dia yg sorang ni tak call dia selama 2/3 hari.Sebab selalunya selang sehari dua, aku pasti bertanya khabar mak & abah di kampung.Memang dah jadi acara wajib, setiap bulan aku pasti bawa anak-anak balik Jengka.dioarang pun dah start rindu suasana rumah kampung, aku pun sama ..;-) ikh, memang home sick aku tak kan habis selagi hayat di kandung badan...itu tanda nya ikatan kekeluargaan ku memang erat.Alhamdulillah berkat kesabaran mak & abah menjaga kami 6 beradik..



suasana yg sangat meriah bila berkumpul







MAK!

 jasamu tak dapat kubalas
walau berjuta duit ku beri, walau nyawa yang aku gadaikan....tak kan mungkin jasamu dapat ku balas
kedut tua di mukamu, buat aku makin sayu....
namun ketabahan & kesabaran mu tak dapat ku tanding
menjaga aku siang malam , tika aku masih kecil....dididik & dibelai manja..
telatah & gelagat, perangai kami berenam bukan sedikit...

kini aku makin dewasa....baru ku mengerti erti pengorbanan mu
kerna aku juga seorang ibu...
Moga aku mendapat kekuatan mu , dari saat ini & hingga akhir hayat ku....


~luahan rasa seorang anak

No comments:

Post a Comment